Το μνημειακό ρολόι της πόλης υψώνεται στην κεντρική πλατεία, κοντά στο κτίριο της 8ης Μεραρχίας. Κτίστηκε το 1905 με πρωτοβουλία του Οσμάν πασά του Κούρδου, βαλή και γενικού διοικητή Ηπείρου και Νοτίου Αλβανίας, στην επέτειο του ιωβηλαίου του σουλτάνου Αβδούλ Χαμήτ Χαν. Ο σχεδιασμός του ρολογιού και η επίβλεψη των εργασιών οικοδόμησής του έγινε από τον νεαρό τότε, Γιαννιώτη αρχιτέκτονα Π. Μελίρρυτο, ο οποίος επιστράτευσε για το σκοπό αυτό έμπειρους κτίστες και λιθοξόους από τα φημισμένα μαστοροχώρια της Κόνιτσας και από την Κωστάνιανη. Η αρχική του θέση ήταν στο κέντρο της επονομαζόμενης κάτω πλατείας, η οποία εκτεινόταν λίγο βορειότερα από τη σημερινή, στη συμβολή με τη σύγχρονη οδό Αβέρωφ. Το καλοκαίρι του 1918, κατά τη διάρκεια της παρέλασης που έγινε για τον εορτασμό της νίκης των συμμάχων στον Α? Παγκόσμιο Πόλεμο ένα βαρύ πυροβόλο συρόμενο από έξι άλογα παρέκκλινε από την πορεία του και προκάλεσε ζημιές στο ρολόι. Ο τότε γενικός διοικητής Ηπείρου και μετέπειτα ύπατος αρμοστής Σμύρνης Α. Στεργιάδης έδωσε εντολή να μεταφερθεί το ρολόι σε άλλη θέση. Παρόλο που οι εργασίες για την αποξήλωση του ρολογιού ξεκίνησαν αμέσως, η ολοκλήρωση των εργασιών απομάκρυνσης και αναστήλωσης του μνημείου δεν επιτεύχθηκε πριν το 1925. Ο Π. Μελίρρυτος, που επέβλεπε τις εργασίες μερίμνησε για την αποκατάσταση του μνημείου ακριβώς με την μορφή που είχε στην αρχική του θέση, αριθμώντας προσεκτικά τους λίθους, τους οποίους συνέλεξε στον περίβολο του σημερινού Δημαρχείου. Η καμπάνα που τοποθετήθηκε στο κτήριο, βρισκόταν αρχικά στον πύργο του ρολογιού, επάνω από την κεντρική πύλη του κάστρου.Η καμπάνα αυτή είχε σταλεί στα τέλη του 17ου αιώνα από το δόγη της Βενετίας Αλ. Σεμετιέπολο, ως δώρο στην πόλη της Πρέβεζας. Περίπου έναν αιώνα αργότερα, ο Αλή πασας, αφού κατέλαβε την Πρέβεζα από τους Γάλλους, μετέφερε την καμπάνα στα Ιωάννινα.
Το κομψό αυτό αρχιτεκτόνημα συνδυάζει στοιχεία της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, με χαρακτηριστικά του ανατολικού ρυθμού. Το ρολόι είναι εντοιχισμένο σε μια επιβλητική πυργοειδή κατασκευή, που στηρίζεται σε τέσσερα ψηλά τόξα. Πάνω από τα μέτωπα των τοξών, τα οποία διαρθρώνονται με εντοιχισμένες πλάκες που φέρουν οθωμανικά σύμβολα διαμορφώνεται εξώστης με πέτρινο κιγκλίδωμα. Ο πύργος απολήγει σε θόλο, που στηρίζεται σε τέσσερεις σιδερένιους ανάγλυφους κιονίσκους. Στη βάση του υπήρχε αρχικά από μια μικρή κρήνη σε κάθε πλευρά.
|