Μερικά χιλιόμετρα πριν την ιστορική περιοχή της Μονεμβασιάς, υπάρχει μεταλλική γέφυρα, η οποία τα παλαιότερα χρόνια προτού να γίνει η διάνοιξη του υφισταμένου επαρχιακού δρόμου, εξυπηρετούσε τη σύνδεση της Μονεμβασιάς με την ευρύτερη περιοχή εσωτερικά του Νομού Λακωνίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες κατοίκων της περιοχής, η γέφυρα κατασκευάστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα από Ιταλούς μηχανικούς.
Είναι μια μεταλλική κατασκευή των αρχών της βιομηχανικής ανάπτυξης, στην οποία η συνεργασία των υλικών κατασκευής της πέτρας και του μετάλλου είναι άμεσα συνδεδεμένα μεταξύ τους.
Η μεταλλική γέφυρα έχει μήκος 41 μέτρα και πλάτος 4 μέτρα, στηρίζεται σε δύο λιθόκτιστες τοξωτές βάσεις στα άκρα του ρέματος, που έχουν μήκος 9 μέτρα και πλάτος 4 μέτρα η καθεμία. Το ύψος της γέφυρας από το δάπεδο του ρέματος είναι 20 μέτρα περίπου.
Στο πρανές του εδάφους, στα δύο άκρα των βάσεων, έχει γίνει διαμόρφωση του εδάφους, με κωνική ανάπτυξη λιθοδομής για τη συγκράτηση του εδάφους.
Ο μεταλλικός φορέας της γέφυρας είναι αμφιέριστος, εδράζεται σε διαμορφωμένη προεξοχή των λιθόκτιστων βάσεων, αποτελείται από σιδηροδοκούς σε διατομή διπλού Τ, τα οποία ενώνονται με ήλους δημιουργώντας ένα ορθογώνιο πλαίσιο. Το χωροδικτύωμα συνδέεται οριζόντια και κάθετα με χιαστό δικτύωμα και το άνω μεταλλικό υπόστρωμα φέρει ασφαλτοτάπητα, πάνω στο οποίο στηρίζεται μεταλλικό κάγκελο.
Η γέφυρα έχει υποστεί βλάβες στα σημεία σύνδεσης του μεταλλικού σκελετού με τη λιθοδομή και υπάρχει διάκενο 30 εκ. περίπου και στα δύο άκρα, ενώ στη μία βάση της λιθοδομής έχει γίνει περίδεση με μπετόν. Κατά τη διάρκεια χωματουργικών εργασιών που εκτελούνταν σε όμορη αγροτική έκταση, προκλήθηκαν σημαντικές φθορές στο κατώτερο τμήμα της νοτιοανατολικής αντηρίδας της γέφυρας, με αποτέλεσμα η κατασκευή να αντιμετωπίζει στο σύνολό της σημαντικά προβλήματα στατικής επάρκειας.
|