ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΦΩΤΟΘΗΚΗ
 
 
 
Εκθέσεις
| Περιγραφή | | Εκθέματα |

Έκθεση " ΑΠΟΛΛΩΝΙΟ ΦΩΣ"
(Από 9 Ιουλίου έως 23 Σεπτεμβρίου 2021)

 
Έκθεση "Απολλώνιο Φως"
Απολλώνιο Φως

Ο Σωτηρούδης Δημοσθένης σε κάθε έργο της σειράς "Απολλώνιο Φως" , μας προσφέρει μια αναπαράσταση γλυπτού έργου με θέμα τις πρωτογενείς δυνάμεις της ανθρώπινης ύπαρξης, ενταγμένο αρμονικά σε μια μάλλον μαγευτική αρχιτεκτονική σύνθεση. Ο περιβάλλων χώρος στα έργα του, δημιουργεί ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ενταχθεί το κύριο θέμα. Οι ανεξάντλητες μορφοπλαστικές και συνθετικές δυνατότητες του Δημοσθένη, καταφέρνουν εν τέλει να διασπάσουν το πλαίσιο αυτό και να εξυψώσουν και τα δύο μέρη της σύνθεσης σε σύμβολα, πάνω και πέρα από το εφήμερο και το περιορισμένο. Αυτό ίσως αποτελεί και την ουσία της συγκεκριμένης σειράς : το γεγονός ότι ο ζωγράφος, για άλλη μια φορά ακόμα δημιουργεί και παρουσιάζει σύμβολα. Εκεί τον οδηγεί η αναζήτηση του, δεν είναι ο στόχος του αλλά το αποτέλεσμα της επιδίωξης του στόχου. Η συμβολοποίηση της ανθρώπινης μορφής, η συμβολοποίηση της αρχέγονης δημιουργικής δύναμης και το φως που πλημμυρίζει τα έργα. Είναι το καθάριο Απολλώνιο Φως που φωτίζει ψυχές και σώματα και πλάθει ένα κόσμο αγνό και εξανθρωπισμένο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΚΕΔΟΣ

Ιστορικός Τέχνης



Γλυπτική

Το έργο του Σωτηρούδη χαρακτηρίζεται από έναν κοσμογονικό ερωτισμό - συνδετικό κρίκο της ανακύκλησης της ζωής και του ανθρώπινου πολιτισμού - , τότε μια μελέτη της σημασίας που έχει η ανθρώπινη μορφή στο έργο του θα απέκλειε τη χρονολογική, υφολογική περιγραφή , γιατί, κατά παράδοξο τρόπο, δύο αντιθετικές τάσεις μορφών διατρέχουν παράλληλα τις δημιουργίες του. Η χωριστή προσέγγιση επιβάλλεται, ενώ μια αναμεταξύ τους σύγκρουση θα μπορούσε να απαντήσει στο ερώτημα : "ποια ψυχολογική ανάγκη ή προβληματισμός οδηγεί τον Σωτηρούδη να πλάθει συγχρονικά δύο ιδιώματα που το ένα μοιάζει να αναιρεί το άλλο;" . Πάντως η μια τάση αντλείται από την αρχαϊκή παράδοση με τις γεροδεμένες, πληθωρικές καμπύλες και η άλλη από την σχηματοποίηση μιας λιτής, διάτρητης γεωμετρίας. Η γυναίκα κυρίαρχο μοτίβο και στις δύο, με σπάνια εμφάνιση του άνδρα. Ωστόσο παρά την απουσία του, η όλη ατμόσφαιρα δονείται από την απουσία του, η όλη ατμόσφαιρα δονείται από την επικείμενη ή την ήδη πραγματοποιημένη ένωση.

Μια πρώτη απάντηση στο πρόβλημα που έχει τεθεί από την αρχή, θα ήταν ότι η νόμιμη και αισθητικά παραδεκτή είναι η παράλληλη συμβίωση δύο συστημάτων. Αυτό, άλλωστε, επιβεβαιώνει και η θεωρητική θέση ότι " από τις αρχές του 20ου αιώνα η περιοχή της γλυπτικής διευρύνεται σε δύο συγχρονικές τάσεις - του σταθερού όγκου από την μια και της μορφοποίησης του ρυθμού και της κίνησης από την άλλη. Δηλαδή η συνύπαρξη του κλασικισμού και του ρομαντισμού , που κατά τον Friedrich Schlegel είναι αυτές οι ίδιες οι αντιθέσεις της σύλληψης". Και ίσως θα πρέπει να αποφύγω μια παρακινδυνευμένη ερμηνεία, για τη δεύτερη σειρά του Σωτηρούδη - οντολογικής φύσης - της μετάλλαξης, εννοώ, του ανθρώπινου είδους σ' ένα σύμπλεγμα, προοδευτικά, ενιαίου φύλου, κάτι που τόλμησε ο Picasso στα τελευταία χρόνια της σπαρακτικής ζωγραφικής του.

Για να καταλήξω στην πιο φυσική διαπίστωση, ότι οι μορφολογικές αντιθέσεις του Έλληνα γλύπτη μπορεί να αντλούνται από την πολιτισμική μας κληρονομιά τόσο του αρχαϊκού όσο και του κυκλαδίτικου κόσμου. Δύο διαφορετικά συστήματα μορφών με τις δικές τους αρχές και τον κοινό τόπο προέλευσης.

ΣΟΦΙΑ ΚΑΖΑΖΗ

Τεχνοκριτικός



Βιογραφικό

Ο Δημοσθένης Σωτηρούδης γεννημένος στα Πετρωτά Έβρου ζει και δημιουργεί στην Καβάλα. Σπούδασε στην Κρατική Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών στη Στουτγκάρδη. Οι δημιουργίες του έχουν εκτεθεί σε 34 ατομικές εκθέσεις, ενδεικτικά αναφέρουμε : Πανεπιστήμιο Yale New Haven, H.Π.Α., Γκαλερί "Tronjia" Μασαχουσέτη Η.Π.Α. , Παιδαγωγική Ακαδημία Reutlingen Γερμανία, Σ.Φ.Γ.Τ. Καβάλα, Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας, Γκαλερί Κοχλίας Θεσσαλονίκη, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκη, Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα Λάρισα, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκη, πρόσφατα στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και παράδοσης στη Ξάνθη. Συμμετείχε σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, μέλος του συλλόγου Γλυπτών, μέλος του συλλόγου Σ.Κ.Ε.Τ.Β.Ε.

Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου Βορρέ, στην Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, του Τελλόγλιου Ιδρύματος του Α.Π.Θ., Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας, στο Δήμο Καβάλας, στη βιβλιοθήκη Καβάλας και σε ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.



Διοργάνωση έκθεσης : Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας

Προϊσταμένη, Σταυρούλα Δαδάκη
 
 
Συντάκτης
Κυτίδου Ελένη
 
Άλλες φωτογραφίες της έκθεσης
Φωτογραφία 1 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 2 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 3 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 4 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 5 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 6 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 7 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 8 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 9 από Έκθεση Απολλώνιο Φως
Φωτογραφία 10 από Έκθεση Απολλώνιο Φως