ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΦΩΤΟΘΗΚΗ
 
 
 
Εκθέσεις
| Περιγραφή | | Εκθέματα |

"Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο": Η βυζαντινή κληρονομιά στους χρόνους μετά την Άλωση, 1453-19ος αι.

 
''Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο''.
Η έκθεση "Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο": Η βυζαντινή κληρονομιά στους χρόνους μετά την Άλωση, 1453-19ος αι. αφορά τη μεταβυζαντινή εποχή, δηλαδή τα χρόνια μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης (1453) μέχρι το τέλος του 19ου αι., και παρουσιάζει, όπως δηλώνει ο τίτλος της, τη βυζαντινή κληρονομιά στην περίοδο αυτή.

Η κληρονομιά αυτή διαπιστώνεται καθαρά κυρίως στη θρησκευτική τέχνη της περιόδου. Σε κύριους μοχλούς προώθησης της τέχνης αναδείχτηκαν από το 16ο αι. τα μοναστικά κέντρα του ελλαδικού χώρου και κυρίως το Άγιο Όρος. Η τέχνη αυτή αντιπροσωπεύεται στην έκθεση από έργα ζωγραφικής, κυρίως εικόνες, στις οποίες γίνεται φανερή η διαφορά στον τρόπο που ζωγράφιζαν στις τουρκοκρατούμενες περιοχές, όπου κυρίαρχη είναι η επιρροή από τη βυζαντινή τεχνοτροπία και στις βενετοκρατούμενες περιοχές της Ελλάδας, όπου παρατηρούνται επιρροές από τη ζωγραφική της Δύσης.

Στην έκθεση παρουσιάζονται, ακόμη, αρχιερατικά ενδύματα, χειρόγραφα και έντυπα βιβλία και εκκλησιαστικά λειτουργικά μεταλλικά αντικείμενα. Η έκθεση ολοκληρώνεται με τον σχολιασμό όψεων της καθημερινής ζωής και την έκθεση κεραμικών αντικειμένων, κοσμημάτων, σκευών καθημερινής χρήσης.

Η έκθεση συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή 'Ενωση (Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Πολιτισμός, 2000-2006) και από το Ελληνικό Δημόσιο (Υπουργείο Πολιτισμού).
 
 
Συντάκτης
Δ. Ναλπάντης, αρχαιολόγος
 
 

Ενότητες της Έκθεσης
 
- Θρησκευτική ζωγραφική
Στην ενότητα αυτή εκτίθενται θρησκευτικές εικόνες που αντιπροσωπεύουν διαχρονικά τις ζωγραφικές σχολές στις τουρκοκρατούμενες και βενετοκρατούμενες ελληνικές περιοχές, αλλά και δείγματα χαρακτικών, ενός νέου είδους εικαστικής έκφρασης που έκανε την εμφάνισή του στην ορθόδοξη Εκκλησία το 17ο αι. Παρουσιάζονται έργα σημαντικών ζωγράφων της περιόδου αυτής, όπως του Εμμανουήλ Τζάνε και του Θεόδωρου Πουλάκη.

- Εκκλησιαστικά υφάσματα
Εκτίθενται χρυσοκέντητος επιτάφιος του 1647, αρχιερατική ενδυμασία, στιχάριο, επιγονάτια, επιμανίκια, επιτραχήλια.

- Βιβλία
Εκτίθενται χειρόγραφα και έντυπα βιβλία, μουσικά και θείας Λειτουργίας.

- Εκκλησιαστική αργυροχοΐα
Διάφορα λειτουργικά και εκκλησιαστικά σκεύη (σταυροί λιτανείας, εξαπτέρυγα, δισκοπότηρα κ.α.) πολλά από τα οποία είναι δάνεια από το Μουσείο Μπενάκη, αναδεικνύουν την πορεία της τέχνης αυτής κατά τη μεταβυζαντινή περίοδο, η οποία συνεχίζει να χρησιμοποιεί την τεχνολογία της βυζαντινής εποχής και παρόμοια διακοσμητικά θέματα.

- Ιδιωτικός βίος, εξοπλισμός σπιτιού
Εκτίθενται κοσμήματα, αντικείμενα ιδιωτικής ευλάβειας (εικόνες, επιστήθιοι σταυροί κ.α.) δίσκος τραπεζιού (σινί), λυχνάρια, κηροπήγια, επιτραπέζια αγγεία και σκεύη.

- Εφυαλωμένη κεραμική
Τα εφυαλωμένα αγγεία που εκτίθενται στην ενότητα αυτή προέρχονται από εργαστήρια της Θεσσαλονίκης, της Βέροιας και των Τρικάλων και χρησιμοποιούν όμοια τεχνολογία, παρόμοιες τεχνικές διακόσμησης και παρόμοια διακοσμητικά θέματα με αυτά της υστεροβυζαντινής περιόδου.
 
Άλλες φωτογραφίες της έκθεσης
''Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο''.
Άγιος Νικόλαος
Επιστύλιο α΄ μισό
Επιστύλιο β' μισό.
Δέησις
Η Παναγία με τον Χριστό
Εικόνα με τον βυθισμό του Ιωσήφ στο λάκκο.
Εικόνα Παναγίας με τον Χριστό.
Εικόνα του Αγίου Γοβδελαά.
Εικόνα του Αγίου Νικολάου
Βημόθυρο με τον αρχάγγελο Γαβριήλ
Κεντητός επιτάφιος
Αρχιερατικός σάκκος.