ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΦΩΤΟΘΗΚΗ
 
 
 
Εκθέσεις
| Περιγραφή | | Εκθέματα |

Συλλογή Έργων Γλυπτικής

 
Ο Διαδούμενος
Η συλλογή γλυπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θεωρείται από τις σημαντικότερες στον κόσμο. Βασικός άξονας της έκθεσης είναι η παρουσίαση της εξέλιξης της γλυπτικής στον ελλαδικό χώρο από τη γένεση της μνημειακής γλυπτικής (7ος αι. π.Χ.) μέχρι και την ύστερη ρωμαιοκρατία (4ος αι. μ.Χ.). Τα γλυπτά που εκτίθενται είναι μοναδικά έργα τέχνης από την ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά του Αιγαίου: περίοπτα αγάλματα, ανάγλυφα (επιτύμβια, αναθηματικά, ψηφισματικά), αρχιτεκτονικά σύνολα, σαρκοφάγοι, προτομές, βωμοί, αγάλματα ζώων, ερμαϊκές στήλες και διάφορα άλλα, όπως σειρήνες, σφίγγες κλπ. Μαζί με τα γλυπτά εκτίθενται και ορισμένα αγγεία και χάλκινα ειδώλια έτσι ώστε να παρουσιάζεται η εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής τέχνης και να μπορεί ο επισκέπτης να κατανοήσει πλήρως την κάθε εποχή μέσα από τα ποικίλα τεχνουργήματά της.

Η έκθεση καταλαμβάνει περίπου 4.000 τ.μ. στο ισόγειο του κτηρίου (αίθουσες 7-34). Τα γλυπτά παρουσιάζονται σε χρονολογική σειρά ώστε να γίνει κατανοητή η εξέλιξή τους από τα πρώτα, αρχαϊκά, αυστηρά και συμβατικά σχήματα έως τις ρεαλιστικές, γεμάτες πάθος μορφές των ελληνιστικών χρόνων και την απόδοση των ατομικών χαρακτηριστικών στα πορτραίτα της ρωμαϊκής εποχής. Εκτός από τη διαχρονική κατάδειξη της εξέλιξης της γλυπτικής τέχνης στην Ελλάδα, έχει γίνει και ειδολογική ομαδοποίηση πολλών έργων (ξεχωριστές αίθουσες για τα κλασικά επιτύμβια, τα αναθηματικά και ψηφισματικά ανάγλυφα, τα μεγάλα αρχιτεκτονικά σύνολα από το ναό της Αφαίας στην Αίγινα, το ναό της Ήρας στο Άργος, το Ασκληπιείο της Επιδαύρου). Παράλληλα η έκθεση έχει οργανωθεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχουν σημεία αναφοράς κατά κατηγορίες γλυπτών (αρχαϊκά και κλασικά επιτύμβια μνημεία, αρχαϊκοί κούροι, αφιερώματα σε αττικά ιερά, πορτραίτα Ρωμαίων αυτοκρατόρων). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην προβολή κάποιων έργων, σχετικά νέων, σημαντικών αποκτημάτων του μουσείου, που τοποθετήθηκαν στις κεντρικές θέσεις που τους αρμόζουν (κόρη Φρασίκλεια, κούρος Αριστόδικος), ενώ με την αναδιάταξη των γλυπτών δημιουργήθηκε μία νέα αίσθηση του χώρου γύρω από αυτά.

Η έκθεση των γλυπτών εμπλουτίζεται με άφθονο πληροφοριακό υλικό -εισαγωγικά κείμενα τοίχου, χάρτες, φωτογραφίες, επεξηγηματικές πινακίδες ανά έκθεμα- που εξασφαλίζει τη σωστή και πλήρη ενημέρωση του επισκέπτη και αποτελεί συνάμα νύξη για τον ιστορικό και κοινωνικό ιστό, πάνω στον οποίο υφάνθηκε η εποποιία της μνημειακής γλυπτικής. Η διάρθρωση της νέας έκθεσης εναρμονίζεται με τη σύγχρονη πολιτισμική θεώρηση και πρακτική, που επιτάσσει την τόνωση του παιδευτικού ρόλου του μουσείου και την προβολή των αριστουργημάτων της τέχνης και της καλλιτεχνικής αξίας των έργων στο ιστορικό πλαίσιό τους.
 
 
Συντάκτης
Ελένη Κουρίνου, αρχαιολόγος
 
 

Ενότητες της Έκθεσης
 
- Δαιδαλική πλαστική (αίθουσα 7)
Εκτίθενται αγάλματα και αρχιτεκτονικά γλυπτά, χαρακτηριστικά δείγματα του λεγόμενου «δαιδαλικού» ρυθμού, που αποτελεί προοίμιο της αρχαϊκής τέχνης. Από τα εκθέματα ξεχωρίζουν τα ανάγλυφα από το ναό της Αθηνάς στις Μυκήνες και το πιο γνωστό δαιδαλικό έργο, το γυναικείο άγαλμα της Νικάνδρης από τη Δήλο.

- Αρχαϊκή πλαστική (αίθουσες 8-13)
Στην ενότητα αυτή ξεχωρίζει η μοναδική για τον πλούτο της σειρά των κούρων από την Αττική, τα νησιά, τη Βοιωτία, και όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, με πιο αξιοσημείωτους τον πρώιμο μεγάλο κούρο του Σουνίου και τον Αριστόδικο, τον τελευταίο της σειράς. Η συλλογή συμπληρώνεται με κόρες, ανάμεσα στις οποίες διακρίνεται η ολόκληρη και πιο πρόσφατα αποκτημένη κόρη Φρασίκλεια, επιτύμβια ανάγλυφα, όπως αυτό του οπλιτοδρόμου, και αρχιτεκτονικά γλυπτά.

- Κλασική πλαστική (αίθουσες 14-28, 34)
Στη μεγάλη έκθεση της κλασικής περιόδου υπάρχει και θεματική ομαδοποίηση των έργων: κατά σειρά εκτίθενται έργα του αυστηρού ρυθμού, της τεχνοτροπίας που χαρακτηρίζει τις πρώτες δεκαετίες της κλασικής εποχής, ο ναός της Αφαίας στην Αίγινα, επιτύμβια μνημεία, όπως η στήλη της Ηγησούς ή του Αριστοναύτη, αναθηματικά και ψηφισματικά ανάγλυφα, όπως το ελευσινιακό ανάγλυφο, φειδιακά αντίγραφα, αρχιτεκτονικά σύνολα από το Ηραίο Άργους και το Ασκληπιείο Επιδαύρου. Τέλος, παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά έργα της ύστερης κλασικής περιόδου, που αποδίδονται σε μεγάλους γλύπτες της ελληνικής αρχαιότητας.

- Ελληνιστική πλαστική (αίθουσες 29-30)
Παρουσιάζονται έργα σημαντικών εργαστηρίων της ηπειρωτικής Ελλάδας, των νησιών του Αιγαίου και της Μ. Ασίας, που γνώρισαν ακμή αυτή την περίοδο. Τα εκθέματα, που καλύπτουν χρονολογικά περίπου τρεις αιώνες, περιλαμβάνουν αγάλματα και ανάγλυφα, που χαρακτηρίζονται για το ρεαλισμό και την κίνησή τους. Ξεχωρίζουν τα κολοσσικά αγάλματα από τη Λυκόσουρα της Αρκαδίας, ο Ποσειδώνας από τη Μήλο και το χαριτωμένο σύμπλεγμα Αφροδίτης, Πανός και Έρωτα από τη Δήλο.

- Ρωμαϊκή πλαστική (αίθουσες 31-33)
Εκτίθενται αγάλματα, στήλες, ανάγλυφα και σαρκοφάγοι, που καλύπτουν την περίοδο από το 2ο αι. π.Χ. έως την εποχή του Μεγάλου Θεοδοσίου. Ξεχωρίζουν τα επιβλητικά πορτραίτα των Ρωμαίων αυτοκρατόρων και τα ευρήματα από το Διογένειο Γυμνάσιο της Αθήνας.
 

Ωράριo:
Χειμερινό: Από 1η Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου 2010:
08:30-15:00