ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΦΩΤΟΘΗΚΗ
 
 
 
<<Εκθέσεις
| Περιγραφή | | Εκθέματα |

Συλλογή Έργων Γλυπτικής

Στα αριστερά της παράστασης στέκει η Δήμητρα, η οποία παραδίδει στον ήρωα Τριπτόλεμο (κέντρο) τα ιερά στάχυα υπό την ευλογία της Περσεφόνης (δεξιά μορφή)
Μεγάλο Ελευσινιακό ανάγλυφο

Μεγάλο ανάγλυφο, που σώζει την πιο γνωστή παράσταση των Ελευσίνιων θεοτήτων σε σκηνή μυστηριακής τελετής. Παριστάνεται η θεά Δήμητρα, που κρατεί σκήπτρο και δίνει στον ήρωα Τριπτόλεμο τα ιερά στάχυα (που θα ήταν φτιαγμένα από διαφορετικό υλικό), για να διδάξει στους ανθρώπους την καλλιέργεια του σιταριού. Ο νεαρός ήρωας εικονίζεται γυμνός, να κρατεί στο αριστερό χέρι το ιμάτιό του, ενώ με το δεξί δέχεται την προσφορά της θεάς. Πίσω του στέκεται η κόρη της Δήμητρας, Περσεφόνη, που τον ευλογεί με το δεξί χέρι της, ενώ στο αριστερό κρατάει δάδα. Η σκηνή προσπαθεί να αποδόσει το μεγαλείο της μυστηριακής θρησκείας, και χαρακτηρίζεται από αρκετή αυστηρότητα και συντηρητισμό στην τεχνοτροπία. Θεωρείται έργο αττικού εργαστηρίου. Η μεγαλειώδης παράσταση και κυρίως το μεγάλο μέγεθος του έργου δημιουργούν την υπόνοια ότι ίσως πρόκειται για λατρευτικό και όχι απλώς αναθηματικό ανάγλυφο. Γνωρίζουμε ότι αντίγραφά του είχαν φιλοτεχνηθεί ήδη στη ρωμαϊκή περίοδο.

Στοιχεία εκθέματος
Χρονολόγηση: Κλασική περίοδος, 440 - 430 π.Χ.
Τόπος Εύρεσης: Ελευσίνα, Ελευσίνα
Διαστάσεις: πλάτος: 1,52 μ., ύψος: 2,20 μ.
Υλικό: Πεντελικό μάρμαρο
Αριθμός Ευρετηρίου: 126
 
 
 
  Ενδεικτική Βιβλιογραφία
 
Simone E., "Neues zum Grossen Relief von Eleusis", AA, (1998), σσ. 373-387
 
Harrison E., "Eumolpos Arrives in Eleusis", Hesperia 69, (2000), σσ. 267-291
 
Σβορώνος Ι.Ν., Το εν Αθήναις Εθνικόν Μουσείον, Αθήνα, 1904, σσ. 106-120, αρ. 126
 
Schneider L., "Das Grosse Eleusinische Relief und seine Kopien", AntPl 12, Αθήνα, 1973, 103-124, πίν. 31
 
Clinton K., Myth and cult: the iconography of the Eleusinian mysteries. The Martin P. Nilsson Lectures on Greek religion, delivered 19-21 November 1990 at the Swedish Institute at Athens, Stockholm, 1992, σσ. 39-55, 91-94, εικ. 1-2