ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
 
 
 
Εκθέσεις
| Περιγραφή | | Εκθέματα |

Περιοδική Έκθεση «BΑΤΗ ΤΙΜΕ! Σώμα – Νερό – Διάλογοι» - BΑΤΗ ΤΙΜΕ! Body – Water – Dialogues
(Από 23 Μαΐου 2022 έως 5 Σεπτεμβρίου 2022)

 
BΑΤΗ ΤΙΜΕ! Σώμα – Νερό – Διάλογοι
Εγκαίνια περιοδικής έκθεσης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων

BΑΤΗ ΤΙΜΕ! Σώμα – Νερό – Διάλογοι



Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων υποδέχεται την περιοδική έκθεση με τίτλο «BΑΤΗ ΤΙΜΕ! Σώμα – Νερό – Διάλογοι», η οποία διοργανώνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού-Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων.

Η έκθεση πραγματοποιείται πάνω στην ιδέα και σε συνεργασία με το Μουσείο Πολιτισμών της Ευρώπης και της Μεσογείου (MuCEM | Μασσαλία), με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης. Μέσα από 137 αρχαία, μεσαιωνικά και σύγχρονα αντικείμενα και έργα τέχνης -από τις συλλογές του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων και του MuCEM, καθώς και άλλων μουσείων και συλλογών στην Ελλάδα και τη Γαλλία- επιχειρείται μια πρωτότυπη ιστορική και καλλιτεχνική ώσμωση και ένας συνεχής διάλογος με τις ποικίλες όψεις των διαχρονικών λουτρικών συνηθειών, ζωτικό στοιχείο των πολιτισμών της Μεσογείου.

Η Αρπαγή της Ευρώπης του Ζαν Ρενέ Γκωγκέν, η Αφροδίτη του Παύλου Σάμιου και το ελληνιστικό αγαλμάτιο της θεάς μας εισάγουν στην εμβληματική αξία του υγρού στοιχείου στη μυθολογική κοσμογονία των θεοτήτων, ενώ με τη Βάπτιση του Χριστού του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και τα τελετουργικά αγγεία των κλασικών χρόνων προβάλλεται ο ρόλος που διαδραματίζει το νερό στις διαβατήριες τελετές της ανθρώπινης ζωής. Οι ιδιωτικές λουτρικές συνήθειες σκιαγραφούνται, στο πέρασμα των αιώνων, μέσα από αρχαία, μεσαιωνικά και νεώτερα αντικείμενα, πριν ξεδιπλωθεί η σημασία των δημόσιων λουτρών ως χώρων ευεξίας και κοινωνικοποίησης από την αρχαιότητα έως τα χαμάμ, με ζωγραφικά έργα της Φλαμανδικής σχολής και κορυφαίων οριενταλιστών καλλιτεχνών (Ζαν-Λεόν Ζερόμ, Θεόδωρος Ράλλης). Από το έργο Οι Λουόμενοι του Πωλ Σεζάν έως τις αφίσες του ΕΟΤ, διοχετεύεται η μοναδική εμπειρία που προσφέρει η επαφή με τη φύση και το απόλυτο μεσογειακό τοπίο του ήλιου και της θάλασσας. Στοιχειοθετούνται, τέλος, σημαντικές ψηφίδες της ιστορίας του σαπουνιού με επίκεντρο τη Μασσαλία και το εργοστάσιο της ΑΒΕΑ στα Χανιά, και υπογραμμίζεται ο στενός δεσμός μεταξύ των δύο πόλεων, χάρη σε ικανό αριθμό εκθεμάτων, όπως ποικίλες γαλλικές αφίσες και αντικείμενα από τη μακρόχρονη παραγωγή του εργοστασίου της ΑΒΕΑ.



Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος σε δύο γλώσσες (αγγλικά και ελληνικά).
 

Εισιτήρια:
Ολόκληρο: €6, Μειωμένο: €3
Άλλες φωτογραφίες της έκθεσης
Μαρμάρινο αγαλμάτιο Αφροδίτης, Πόλη Χανίων (αρχαία Κυδωνία), τέλος 2ου αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων.
Χάλκινο πτυκτό κάτοπτρο, Πόλη Χανίων (αρχαία Κυδωνία), 3ος αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων.
Παύλος Σάμιος (1948-2021), Αφροδίτη, 2013. Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, Δωρεά του ζωγράφου.
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco 1541–1614), Η Βάπτιση του Χριστού, 1567-1570. Ιστορικό Μουσείο Κρήτης/ Δήμος Ηρακλείου.
Πωλ Σεζάν (Paul Cezanne 1839-1906), Οι λουόμενοι, 1896-1898. Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου.
Henry Chevalier (1886-1945), Τα λουτρά Matares στο Αλγέρι, 1925. Depot de Montpellier Mediterranee Metropole au Mucem. , Τα λουτρά Matares στο Αλγέρι, 1925. Depot de Montpellier Mediterranee Metropole au Mucem.
Εφυαλωμένη πήλινη κρήνη καθαριότητας, Avignon, Γαλλία, 17ος-18ος αιώνας. Mucem.
Ξύλινα τσόκαρα χαμάμ (nalin) από σεντέφι, δέρμα και χρυσές κλωστές, Οθωμανική Αλγερία 19ος αιώνας. Mucem.
Ανδρικό μαγιό βαμβακερό από ύφασμα τουίλ, Γαλλία. Περ. 1930
Jean-Rene Gauguin (1881–1961), Η Αρπαγή της Ευρώπης, 1925. Γλυπτό. Κεραμική. Κοπεγχάγη, Εργοστάσιο Bing & Grondahl. Roubaix, La Piscine-Musee d’art et d’industrie Andre Diligent.