Περίφημος γλύπτης, από τους πρωτοπόρους της ιωνικής γλυπτικής, που καταγόταν από τη Μένδη της Χαλκιδικής. Το σπουδαιότερο έργο του και ένα από τα λίγα ενυπόγραφα αγάλματα, που διασώθηκαν από την αρχαιότητα, είναι η περίφημη Νίκη στην Ολυμπία, αφιέρωμα των Μεσσηνίων και των Ναυπακτίων μετά τη νίκη τους επί των Λακεδαιμονίων στη Σφακτηρία, το 421 π.Χ. Ο Παιώνιος ήταν ο δημιουργός και του κεντρικού ανατολικού ακρωτηρίου του ναού του Δία, που παρίστανε επίσης μία φτερωτή επίχρυση Νίκη. Το έργο ανέλαβε ύστερα από διαγωνισμό, και ίσως χάρη σε αυτό τού ανατέθηκε και η κατασκευή της μαρμάρινης Νίκης. Δική του επινόηση στην απόδοση των μορφών θεωρείται η αντίθεση που δημιουργείται ανάμεσα στα λεπτά, διάφανα ενδύματα που κολλάνε πάνω στο σώμα αφήνοντας να διαγράφονται όλες οι λεπτομέρειες, και στα πιο βαριά, γεμάτα βαθιές πτυχώσεις, που ανεμίζουν ελεύθερα. Αυτή η αντίθεση χαρακτηρίζει τα περισσότερα γλυπτά του τέλους του 5ου αι. π.Χ. Εκτός από τη Νίκη, δεν διασώθηκαν άλλα έργα του Παιωνίου. Αρκετοί μελετητές προσπάθησαν να του αποδώσουν διάφορα έργα, όπως το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, μερικές Νίκες στα θωράκια του ναού της Απτέρου Νίκης στην Ακρόπολη και τη ζωφόρο του ναού του Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες, βασιζόμενοι αποκλειστικά στις τεχνοτροπικές ομοιότητες που παρουσιάζουν τα έργα αυτά με τη Νίκη. Ο Παυσανίας τον αναφέρει ως γλύπτη του ανατολικού αετώματος του ναού του Δία στην Ολυμπία και εδώ, όμως, υπάρχουν βασικές διαφορές στην τεχνοτροπία.
|
|
|